سه‌شنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۸۸

وجود و ماهیت زن


دوبوار در "جنس دوم" می‌پرسد که زن کیست یا چیست و چرا به‌عنوانِ"دیگری" مطرح است، چرا جنس "دوم" است، چرا فرعی است، چرا در مقایسه با مرد کم‌ارزش است.دوبوار معتقد نیست که طبیعت زن باعث شده که او در موقعیت فرودست قرار گیرد. او اگزیستانسیالیست است. اگزیستانسیالیسم (فلسفه‌ی اگزیستانس، اصالت وجود)، مکتبی فلسفی است که به فشرده‌ترین بیان با اعتقاد به تقدم وجود انسانی بر ماهیت انسانی معرفی می‌شود. انسان برخلاف اشیاء یک چیستی از پیش معین ندارد، ماهیت او از این طریق تعیین می‌شود که به وجود خود چه شکلی دهد، برای خود چه طرح‌هایی بریزد. انسان با طرح‌هایش مشخص می‌شوند، با آینده‌ای که دارد و نه با گذشته‌‌ای که شیءوار پشت سر او ساکن و راکد ایستاده است. اگزیستانس یا وجود، از خود برون شدن است، پرتاب خود به سوی آینده است.سیمون دوبوار، به عنوان اگزیستانسیالیست، وجود انسانی را با طبیعت توضیح نمی‌دهد. او وجود انسانی را اساساً آزاد در نظر می‌گیرد و هرگاه انسان آزاد نباشد، می‌پرسد چه موقعیتی و وضعیتی باعث می‌شود که او از انتخاب آزاد باز ماند. برپایه‌ی این منطق دوبوار به شدت این موضوع را رد می‌کند که جسم زن ماهیت زن را تعیین کرده و این ماهیت باعث شده است که زن وجود کهتری داشته باشد و "جنس دوم" شود. او می‌گوید باید موقعیت‌ها را کاوید تا به راز فرودستی زن پی برد.


۶ نظر:

ناشناس گفت...

ایا زن براسثی جنس دوم است؟

ناشناس گفت...

او می‌گوید باید موقعیت‌ها را کاوید تا به راز فرودستی زن پی برد.



مرسی‌ از اینکه مرتب سر می‌‌زنی‌ و برام چیزی مینویسی.اینطوری تو این خونه احساس تنهایی‌ نمیکنم.آدم یادش میفته که همیشه یکی‌ هست...

ناشناس گفت...

شایدم هنوز چیزی هست !

ناشناس گفت...

چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید ....

ناشناس گفت...

نظر خودت رو ميخواستم بدونم! گفته آون در بلگت خواندم

ناشناس گفت...

نظر خودم را در توضیحاتی که در بخش نظرهای پست "ازدواج" نوشتم،مفصلا توضیح دادم

به نظر خانوم دو بو ار هم زن جنس دوم نیست.و اگر با گذشت زمان به جنس دوم تبدیل شده،بخاطر ظلمی است که از طرف جامعه به او روا شده. که هر مظلومی در مورد ظلم قرار گرفتن خود بی‌ تقصیر نیست.باید با چشمی باز شرایط محیطی‌ را دید و به عنوان یک انسان برای به دست آوردن چیزهایی‌ که انسان "حق" خود میداند تلاش کرد